Berätt­­elser från skol­köke­t

fs-blogg-1

”En engagerad och smaksäker kock som är van att följa önskemål och strikta direktiv, med ett knivskarpt ekonomiskt sinne och som kan trolla med råvaror och vid behov med knäna. Som pedagogiskt och psykologiskt omvänder misstänksamhet till nyfikenhet samt tänker strategiskt och kan hantera hundratals matgäster.” Det låter kanske nästintill omöjligt att hitta alla dessa förmågor i en och samma person men detta är faktiskt en helt vanlig arbetsbeskrivning för våra kockar och matinspiratörer som arbetar ute i skolkök.     

Four Service fick en värdefull pratstund på distans med Karolina Zervos, biträdande skolchef på Jensens förskolor, om hennes syn på skolmat och hur Jensen jobbar aktivt med mat. Efter att ha fått ta del av Karolinas tankegångar och förstått vilken planering och arbetsinsats som ligger bakom varje enskild skolmåltid så förstår man att det krävs kompetent personal för att ro det projektet i land. Skolköken fungerar idag mer och mer som restaurangkök och är ljusår från dåtidens stora vagnar med färdiglagad mat från kommunens storkök.  Idag är det avancerad matlagning som gäller med många önskemål och direktiv att ta hänsyn till — inte minst ekonomin — och som kräver knivskarp planering och ett stort engagemang.  

Katarina Zervos inleder med att berätta att Jensen ser skolmaten som en del i ett större sammanhang där även hälsa och återhämtning är viktiga komponenter och man introducerar det tänket tidigt i förskolan. ”—Om vi i förskolan kan visa vägen och uppmuntra barnen till att lita på sig själva, känna efter hur de mår och hur hungriga de är, så kommer de ha med sig det när de går till grundskolan.”, säger Katarina.

Katarina påtalar hur viktig det är med en trivsam miljö är i matsalen ”—Vi äter med alla våra sinnen och lugn och ro är viktiga inslag för att kunna njuta av maten.”, säger Katarina. Det behövs därför mycket  kompetent och engagerad personal för att skapa de rätta förutsättningarna. Det är personalen som skapar trivseln och ska fungera som inspiratörer i matsalen genom att presentera och berätta om maten på ett sätt som gör att alla ska våga prova och upptäcka nya smaker. Där är en snyggt uppdukad buffé nyckeln, menar Katarina — där barnen i lugn och ro kan välja det de vill ha och hur mycket. En eller två dagar i veckan serveras en helt vegetarisk måltid till alla barn. ”—Matstunden är en möjlighet till lärande, där vi kan prata om vikten av maten för kroppens uppbyggnad, samtala om vad vi äter eller kanske räkna ärtor på tallriken!”, fortsätter Katarina.

Maskineriet bakom är bland annat att man ställer höga krav på sina leverantörer av mat — maten ska helst vara ekologisk och närproducerad. Man satsar mer och mer på förskolor med eget kök och man fångar upp samtidens tänk och problematik kring kost — bland annat har man startat flera sockerfria förskolor vilket är ett mycket uppskattat koncept. Man har matråd med leverantörer och ute på förskolorna får även de äldre barnen vara med och tycka till. Menyerna skapas av respektive kök men alla kök följer samma direktiv.

”—En riktigt bra skolmåltid innehåller god och näringsriktig kost, som ger alla ork för att klara av en hel dag på förskolan och jobbet”, säger Katarina och avslutar samtalet med ”—Mat ska vara lustfyllt!”

Vi på Four Service delar till fullo Karolinas syn på vad som är viktigt gällande skolmat och skriver därför under med LÅT STÅ! 

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.